Повернення техогляду в Україні: експерти розгледіли серйозні корупційні ризики

В Україні разом з поверненням техогляду авто за новими правилами є загроза повернення також і корупційних схем, а також і зміни євроінтеграційного курсу країни. На таку небезпеку звернули увагу експерти після аналізу пропозицій деяких окремих суб’єктів сфери ОТК транспортних засобів.

Про це розповіли в Асоціації безпеки експлуатації транспорту.

Фахівці відзначили, що виконання зобов’язань перед ЄС в частині повернення техогляду – це, в першу чергу, прозорі і жорсткі європейські стандарти, які “виключають корупційні ризики і дозволяють технічного контролю бути максимально об’єктивним і виконувати свою функцію”.

Які ініціативи несуть корупційні ризики

У Мінінфраструктури надходять пропозиції, що мають на меті максимальне спрощення доступу гравців на ринок і фактичну легалізацію торгівлі протоколами через відсутність на сьогоднішній день норм реального контролю, зазначили в Асоціації.

“Наприклад, перевізники, які кілька побоюються європейських норм, намагаються вийти на ринок техогляду, щоб власноруч контролювати стан свого автопарку. Хоча в цьому випадку порушується принцип неупередженості, а компанія, керуючись бізнес-інтересами, може випустити на маршрут несправний транспортний засіб “, – попереджають експерти.

Крім того, викликає побоювання надходять пропозиції вже допустити до роботи суб’єктів, що мають акредитацію за стандартом ISO 17020: 2012, і повинні працювати за іншою процедурою, яка поки що не врегульована на законодавчому рівні. Таким чином, фактично право на проведення контролю одержить не лабораторія з відповідним приміщенням, сертифікованим обладнанням і кваліфікованим персоналом, а тільки один фахівець. При цьому для оцінки стану авто йому, ніби як, іноді навіть не потрібні прилади, які б своїми показниками підтверджували належний технічний стан авто. Так – буде достатньо лише суб’єктивного судження самого інспектора.

“Європейська практика дозволяє суб’єктам працювати за стандартом ISO 17020: 2012. Але при цьому законодавство ЄС передбачає сувору персональну відповідальність експерта за недостовірні результати. Він може втратити право на роботу, а може і опинитися за гратами. Те, що пропонують зробити в Україні, не закріплює за експертом ніякої відповідальності “, – висловився про ініціативу президент АБЕТ Дмитро Гончарук.

Крім того, пропонують послабити відповідальність випробувальних лабораторій за результати техогляду. Зараз, якщо Головний сервісний центр МВС виявляє порушення, він анулює протокол з результатами контролю. А за 10 анульованих протоколів пункт техогляду закривають.

Повною несподіванкою для експертів стало пропозицію про відміну анулювання протоколів за нібито “незначні зміни в конструкцію авто або несправності”. Також, кажуть в АБЕТ, ініціатори змін хочуть захистити себе, встановивши термін для оскарження рішення сервісного центру, а такий спосіб дозволить легалізувати оформлення протоколів з порушеннями.

“Зараз моніторинг є фактично основною формою контролю діяльності суб’єктів ОТК. Якщо контролюючі органи не зможуть карати порушників, технічний огляд не буде мати нічого спільного з безпекою, а переобладнані вантажівки будуть легально перевозити пасажирів з ризиком для їх життя “, – відзначає Гончарук.

Більш того, прихильники техогляду зразка 2011 року хочуть зменшити кількість контролюючих органів, кажуть в Асоціації. Зараз сфера техогляду за різними напрямками знаходиться під контролем Мінінфраструктури та ДСЦ МВС, і, вважають експерти, “дехто не згоден з таким пильним наглядом”, тому і відбуваються невдалі спроби виключити Мінінфраструктури з переліку контролюючих органів.

За словами Гончарука, помітні спроби лобіювання корупційних схем “під виглядом міфічної боротьби з монополією”.

“АБЕТ в черговий раз підкреслює: всі учасники ринку повинні працювати за єдиними правилами європейського зразка, без винятків. Тоді функція державного контролю, яку делегували приватним лабораторіям, буде ефективною “, – резюмував він.

джерело:merezha.co

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *